Početna strana > Hronika > Politika: Kinezi kupuju Volvo za 2 milijarde dolara
Hronika

Politika: Kinezi kupuju Volvo za 2 milijarde dolara

PDF Štampa El. pošta
četvrtak, 24. decembar 2009.

Vašington – „Ford motors” je upravo obelodanio da je utanačio detalje prodaje svoje švedske filijale „Volvo kars” najvećem kineskom proizvođaču automobila „DŽili grupi”. Procedura prenosa vlasništva će, prema današnjem saopštenju iz Detroita, biti okončana do kraja juna iduće godine, dok će ugovor biti potpisan 31. marta.

„Volvo” u ruke Kineza odlazi za oko dve milijarde dolara (precizna suma nije predočena), što je manje od trećine svote koju je „Ford” 1999. odbrojao da bi kupio prestižnu švedsku marku, u okviru tadašnjeg plana globalizacije, kada su pod okrilje najpoznatije firme u automobilskoj istoriji došle i druge luksuzne marke, kao što su britanski „aston martin”, „jaguar” i „lend rover”. Sve to je sada samo uspomena na bolju prošlost: pomenuti britanski brendovi su danas vlasništvo poslovne imperije „Tata”, iz zemlje koja takođe ima velike ambicije u automobilskoj industriji – Indije.

„Ford”, kao i ostali iz „velike trojke”, time završava svoje „skupljanje” da bi se posvetio svojoj novoj globalnoj strategiji nazvanoj „Jedan ’Ford’”, koja podrazumevala isključivu posvećenost sopstvenim markama, „fordu”, „linkolnu” i „merkjuriju”.

Slično je postupio i „DŽeneral motors” koji je pre deset dana objavio da će, posle neuspelih pokušaja da nađe adekvatnog kupca, zatvoriti kapije „Saaba”, takođe uglednog švedskog proizvođača. I „Saab” i „Volvo” su Amerikancima donosili prestiž, ali odnosili pare: obe filijale su poslovale sa velikim gubicima, „Saab” sa oko pola milijarde, dok će „Volvo” ove godine u crvenom biti za čitavu milijardu dolara. („Krajsler” je, posle neuspelog braka sa „Dajmlerom”, utehu pronašao u zagrljaju italijanskog „Fijata”). DŽi-Em je već ranije ostao i bez „hamera”, poznatog džipa, koji takođe postaje kineski brend.

„Velika trojka” ovim potezima ulazi u završnu fazu svoje reorganizacije, posle suočavanja sa realnostima da su ih u veštini pravljenja automobila pretekli Japanci i Korejci. To prestrojavanje je donelo zatvaranje neprofitabilnih fabrika, velika otpuštanja i teške pregovore sa sindikatima da se „plavim okovratnicima” uskrate neke od velikih pogodnosti u radnim ugovorima, isposlovane u vreme prosperiteta, a koje su u novim okolnostima troškove američkih proizvođača činile većim od strane konkurencije.

Kina će inače ove godine, prema ovdašnjim prognozama, Americi oduzeti jedno važno „naj” – status najvećeg automobilskog tržišta na svetu. U dogledno vreme, za drugo mesto ozbiljno konkuriše Indija, koja se orijentiše na pravljenje kompaktnih automobila, i gde su svoje baze već uspostavili svi važniji svetski proizvođači.

Budući vlasnik „Volvoa” (koji je neko vreme pominjan i kao mogući kupac „Saaba”) najveći je kineski proizvođač automobila koji nije u državnom vlasništvu. „DŽili grupu” je 1986. osnovao njen današnji predsednik, inženjer Li Šafu, koji je danas na 123. mestu najbogatijih Kineza. Zapošljava 20.000 ljudi (tolika je i ukupna radna snaga „Volvoa” širom sveta) i ima kapacitete za proizvodnju 300.000 automobila. Njegova mreža u Kini ima 500 dilera i 600 servisa, dok je u Rusiji, Ukrajini i Indoneziji dosad prodao oko 200.000 vozila.

(Politika)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner